Dorota Filipczyk - "Biograficzny
labirynt Sylvii Plath" - tekst z
"Literatury
na świecie" nr 7-8/1999
Paweł T. Felis - "Ofiara Sylvia
Plath" -
Gazeta Wyborcza,
19-20 czerwca 2004
Feminizm jako sprzeciw i towar
- Hanna Jaxa-Roen
Sylvia Plath - Szklany
klosz
Szklany klosz
"Choroba psychiczna
bohaterki, Esther Greenwood, nie zmniejsza bynajmniej ostrości jej
obserwacji. Są aspekty Ameryki, które neurotyk widzi nie mniej wyraźnie
niż inni ludzie... Autorka książki prezentuje je w sposób wręcz
olśniewający." "The Listener"
Sylvia Plath opublikowała książkę pod pseudonimem, niepewna jej
wartości, która powstała na motywach jej życia, obawiając się gniewu
matki, iż zdradziła tajemnice swoje i domu. Szybko jednak i ona, i
książka obrosły legendą. Samobójcza śmierć autorki sprawiła, że świat
literacki stracił jeden z największych talentów dwudziestego wieku.
Zysk
i S-ka
Kate Moses
-
"Przezimowanie"
ŚWIAT KSIĄŻKI
Rok wydania: 2004Ilość stron: 350
ISBN: 83-7391-656-3
Tytuł oryginału: WINTERING
Tłumacz: Słysz Magdalena
Powieść biograficzną o ostatnich miesiącach życia Sylvii Plath, "Przezimowanie"
(Przezimowanie - nastrojowa, poetycko napisana powieść Kate Moses o
ostatnich miesiącach życia amerykańskiej poetki, Sylvii Plath.
Małżeństwo pisarki z poetą Tedem Hughesem już się rozpadło, ale autorka
Kate Moses
robi wiele retrospekcji, pokazując toksyczność Aurelii Plath - matki
Sylvii, szczęśliwe chwile małżeństwa, sukcesy literackie.
Sylvia przyjechała ze Stanów Zjednoczonych na stypendium do Anglii. W
niecały rok po poznaniu Teda wyszła za niego za mąż. Mieli dwoje dzieci,
Fridę i Nicka, kupili stary i zniszczony, ale piękny dom Court Green na
wsi, z dala od Londynu i tam prowadzili szczęśliwe życie. Pisali na
zmianę, jedno przed, drugie po południu, ale w tym okresie to Ted
odnosił większe sukcesy. Hodowali pszczoły, mieli własne jabłka - Sylvia
z pasją uprawiała ogród. Ich szczęście skończyło się, gdy podnajęli
swoje londyńskie mieszkanie młodemu małżeństwu. Assia szybko okręciła
Teda wokół palca swą egzotyczna urodą i oryginalnością. Wkrótce
wyprowadził się z domu. Sylvia zamieszkała z dziećmi w Londynie, w
wynajętym mieszkaniu (w któym dzieciństwo spedził Yeats). Było jej
bardzo ciężko z dwójką małych, często chorych dzieci, z traumą po
rozstaniu, początkowo bez telefonu i stałych dochodów. Ted czasem
zajmował się dziećmi, ale nie było mowy o powrocie. Stopniowo Sylvia
zaczęła odnosić sukcesy literackie, ale nieubłaganie wpadała w depresję,
taką, jak w Szklanym kloszu. Uparcie odmawiała powrotu do Ameryki,
obawiając się ponownego uzależnienia od matki. W końcu popełniła
samobójstwo. Zamknęła dzieci w pokoju, dała im jedzenie i picie, a sama
odkręciła w kuchni gaz.)
Źródło: Wilkipedia
Diane Middlebrook-Jej
mąż. Ted Hughes i Sylvia Plath
Wydawnictwo Literackie,
Styczeń 2006
Seria: Pary
ISBN: 83-08-03690-2
liczba stron: 408
Jej mąż. Ted Hughes i
Sylvia Plath" to opowieść o dramatycznym związku pary najwybitniejszych
poetów XX wieku Sylvii Plath i Teda Hughesa. Ukazuje psychologiczne
portrety obu postaci - Amerykanki, która próbuje połączyć ideał
mieszczańskiego życia z twórczością poetycką, oraz niekonwencjalnego,
swobodnego artysty. Dwa buntownicze charaktery, dwa światopoglądy, jedna
miłość do poezji. Książka, zaliczana do kanonu literatury poświęconej
postaciom Plath i Hughesa, zajęła czołowe miejsce na liście bestsellerów
"Los Angeles Times".
Diane Middlebrook - brytyjska pisarka, autorka cenionych biografii ( mi.
in. Anne Sexton), profesor literatury angielskiej. Autorka nie stawia
sobie za cel nadrzędny szczegółowego opisu małżeństwa Plath i Hughesa,
ale ukazuje nieustannie zmieniający się charakter i nastrój ich relacji
i tę właśnie dynamikę i różnobarwność stara się odzwierciedlić.
Od autorki: Wiedział, że po jego śmierci historia ich małżeństwa stanie
się częścią historii kultury dwudziestego wieku. Wiedział też, że w swej
poezji zawarł niepowtarzalny, wyjątkowy i przejmujący obraz ich wspólnej
drogi, pokazał, że nawzajem się dopełniali i choć ich małżeństwo
rozpadło się, to przetrwała ich twórczość. W książce tej próbuję łączyć
rozmaite wątki opowieści Teda Hughesa z legendą, którą obrosła przez
lata. Odwołując się do jego pism, wędruje przez labirynt jego życia -
opowiadam, jak spotyka Sylvię i wiąże się z nią, a swoim zmaganiom z tym
związkiem nadaje wymiar magiczny. Ted Hughes zachował niemal całkowite
milczenie na temat swego związku z Plath, mimo toczącego się latami
dziennikarskiego śledztwa powstrzymywał się od komentowania tragicznych
wydarzeń. Podobnie jak nigdy nie mówił o śmierci Assii Wevill, kobiety
dla której porzucił Plath, która dziesięć lat później popełniła
samobójstwo w ten sam sposób, co Sylvia. Na kilka miesięcy przed
śmiercią - w zimie 1998 roku - Hughes opublikował " Listy urodzinowe" -
poetycki zbiór, w którym opowiada o swoim związku z Plath. Po raz
pierwszy mierzy się w nim z oskarżeniami tych, którzy obarczali go
odpowiedzialnością za samobójstwo Plath.
Żródło:
Merlin
Erica Wagner-Sylvia Plath i Ted Hughes
Wydawnictwo Literackie,
Luty 2004
ISBN: 83-08-03505-1
liczba stron: 260
przełożył Tomasz Kunz
Świetna biografia Sylvii
Plath i Teda Hughesa. Plath i Hughes należą do najwybitniejszych poetów
XX wieku i najbardziej zmitologizowanych - przez tragizm ich związku
zakończonego samobójstwem Plath. Ich życie jest nieustannym polem walki
między biografami. Teksty o życiu Plath objętościowo oczywiście
przerosły już jej twórczość. Obrońcy Plath oskarżają Hughesa o rozpad
ich związku i doprowadzenie poetki do samobójstwa. Szczególnie
zagorzałymi strażniczkami jej pamięci są feministki, które widzą w Plath
ofiarę egocentrycznego męża. Jedna z poetek feministek nie wahała się
nawet napisać wiersza, w którym nazwała Hughesa mordercą. Obrońcy
Hughesa wskazują z kolei na dziedziczną depresję Plath i
autodestrukcyjność tkwiącą w niej samej. Przedstawiciele obu obozów
starają się dowieść wyższości twórczości Plath lub Hughesa. To jałowe
zajęcie, bo literacka siła obojga jest potężna, choć inaczej widzą świat
i wyrażają przeżycia. Plath jest zwrócona ku swemu wnętrzu i rozdarta
między życiem i śmiercią. Hughes szuka dystansu do życiowych zdarzeń w
jakimś kosmicznym porządku i prawach natury, jest przekonany o
fatalizmie naszego losu, który musi się dopełnić niezależnie od woli
człowieka. Autorce tej biografii Erice Wagner udała się rzadka rzecz.
Nie podsyca sporu, lecz pokazuje, jak niejednokrotnie wspólne są źródła
inspiracji Plath i Hughesa. Sylvia i Ted spotkali się w Anglii w
Cambridge w 1955 r., dokąd ona przyjechała z Ameryki jako stypendystka
Fulbrighta. Hughes był już absolwentem tej uczelni. On miał 25 lat, ona
23. Mieli za sobą debiuty literackie, a ona także pierwszą próbę
samobójczą (w 1953 roku). Wzięli ślub w 1956 roku. Wkrótce Sylvia
urodziła dwójkę dzieci. A w 1963 roku odebrała sobie życie. W czasie
burzliwego związku Plath i Hughes pracowali równie intensywnie, choć
jego doceniano wówczas bardziej. Po tragicznej śmierci Plath sytuacja
się odwróciła. Hughesowi jako spadkobiercy jej utworów zarzuca się
manipulację spuścizną Plath, a najpoważniejsza sprawa dotyczy
zniszczenia dzienników z ostatnich miesięcy jej życia. Chciał oszczędzić
sobie goryczy, czy ochronić dzieci? Po śmierci żony Ted Hughes
konsekwentnie odmawiał publicznych wypowiedzi na temat prywatnego życia.
Milczał zarówno na temat związku z Plath, jak i romansu z Assi Wevill,
dla której ją porzucił (a która w 1969 roku także popełniła samobójstwo,
w identyczny sposób jak Sylvia). Tym większym zaskoczeniem stała się w
1998 roku publikacja "Listów urodzinowych" Teda Hughesa. W tym poetyckim
tomie kilka miesięcy przed śmiercią podjął intymny dialog z nieżyjącą
żoną. Osobiste wyznanie poety pokazuje jak bardzo Plath zaważyła na jego
życiu i twórczości. Nie rozwiązuje wielu zagadek, ale każe spojrzeć na
doświadczenia Hughesa innym okiem. Erica Wagner obficie cytuje listy i
jest tak dalece nimi zafascynowana, że narrację książki konstruuje przez
ich układ i analizę. I trzeba przyznać, że stara się być sprawiedliwa
wobec obojga.
Recenzja-Gazeta Wyborcza
Janet Malcolm
- Milcząca kobieta (Sylvia Plath i Ted Huges)
ZYSK I S-KA
Rok wydania: 1998
Stron: 189
Tłumacz: Mira Michałowska
Kilka lat temu ukazał się
polski przekład biografii Plath, pióra Janet Malcolm, „Milcząca
kobieta”. To znakomita, fascynująca książka: autorka przyznaje, że
zaczynając nad nią pracę, nie czuła szczególnej sympatii do Plath. Co
więcej, wiedziała, że „biografia to rzecz sama w sobie niemoralna”.
Malcolm odmawia włączenia się w dyskusję nad charakterem i osobowością
Sylvii, co wiązałoby się z opowiedzeniem się po którejś ze stron
konfliktu. Przypomina o niemożliwości dotarcia do prawdy o drugim
człowieku, zwłaszcza jeśli się go nigdy osobiście nie znało, a także o
niemoralnym charakterze szperania w życiorysach ludzi zmarłych,
pozbawionych więc możliwości repliki.
Zamiast więc proponować czytelnikom kolejną biografię znanej postaci,
Malcolm pisze książkę o pisaniu biografii. „Milcząca kobieta” to zapis
jej spotkań z innymi autorkami biografii Plath, z ludźmi, którzy o Plath
pisali lub z nią się zetknęli. Malcolm odtwarza obraz wielkiej
politycznej gry, w którą wszyscy są uwikłani, komponuje książkę tyleż ze
swoich zapisków, co z przeprowadzonych rozmów, cytatów dokumentów,
listów, fragmentów z dzienników. Dwudzielny podział na wybielaczy i
oczerniaczy Plath zostaje przezwyciężony poprzez zwielokrotnienie
głosów, wprowadzenie sprzecznych wątków, mylnych tropów, prowadzących do
zbawiennej konkluzji: nie ma jednej prawdy o Plath. Prawda o niej,
podobnie jak prawda o każdym człowieku, przypomina kolorowy patchwork.
Jednocześnie potwierdza się, że każda biografia jest w gruncie rzeczy
książką bardziej o jej autorze niż o jej bohaterze. Malcolm jest jedną z
pierwszych biografistek, które się do tego otwarcie przyznają.
Pisząc biografię Plath, przypomina nam też, że tak naprawdę wierzymy
tylko powieściopisarzom, historia opowiedziana przez nich jest
ostateczna i nie ma sensu poszukiwanie alternatywnych scenariuszy.
Natomiast w przypadku literatury faktu nigdy do końca nie jesteśmy
przekonani o rzetelności i kompletności przedstawionego obrazu. Dręczeni
niepewnością, ciągle szukamy innych, dopowiadających go scenariuszy,
czekamy na kolejną biografię, kolejną historię. Stąd wydanie jednej
biografii prowadzi do powstania nowej, konkurencyjnej biografii, która z
kolei daje asumpt do napisania następnej wersji. I tak bez końca
literatura żywi literaturę.
Jerzy Jarniewicz
Poezja (wiersze drukowane
w czasopismach
i wydania zbiorowe):
Akwarela przedstawiająca łąki Grantchester. Kolos. Tł. J. Rostworowski.
„Życie Literackie”. – 1972, nr 20, s. 7
Amnezjak. Kobieta bezdzietna. Kontuzja. Lady łazarz. Lesbos. Maki w
lipcu. 18 kwietnia. Żigolo. Tł. M. Korusiewicz. „Poezja”. – 1985, nr
7/8, s. 73-84
Baloniki. Tł. T. Truszkowska. „Magazyn Kulturalny”. – 1974, nr 2, s. 20
Bezdzietna kobieta. Tł. T. Truszkowska. „Nowa Wieś”. – 1988, nr 7, s. 14
[z notą]
Czarna wrona na deszczu. Kolos. Maki w lipcu. Nocne tańce. Skaleczenie.
Wisielec. Tł. J. Leszcza. „Tematy”. – 1969, nr 29/30, s. 152-158
Do syna bez ojca. „Fantastyka”. – 1988, nr 12, s. 62
Dwa spojrzenia na prosektorium. Krawędź. Nadejście skrzynki z
pszczołami. Samobójstwo przy Egg. Rock. Słowa. Totem. Tulipany. Źdźbło w
oku. Tł. T. Truszkowska. „Literatura na Świecie”. – 1972, nr 2, s. 23-32
[z notą]
Dwie siostry Persefony. Tł. T. Truszkowska. „Filomata”. – 1974, nr 279,
s. 456-457
Dworski ogród. Jesień żab. Lady Łazarz. Owoce we mgle. Śmierć i spółka.
Wiąz (Dla Ruth Fainlight). Tł. E. Fiszer. „Literatura na Świecie”. –
1973, nr 12, s. 3-9
Dworski ogród. Nocne tańce. Pokłosie. Przybycie pudełka pszczół. Rój. Tł.
T. Ross. „Tu i teraz”. – 1985, nr 12, s. 7
Dzieci. Wybór, oprac. i red. M. Janion i S. Chwin. – T. 1-2. – Gdańsk :
Wydaw. Morskie, 1988 [m.in. wiersze Sylwii Plath]
Dziecko. Finisterre. Łowca królików. Palenie listów. Śpiący. Tł. T.
Truszkowska. „Życie Literackie”. – 1985, nr 13, s. 9
Echa tragedii. Księżyc i cis. Maki w czerwcu. Owce we mgle. Tł.
Truszkowska. „Współczesność”. – 1971, nr 26, s. 9
Edge. Tł. Iwaniuk. „Kultura” (paryska). – 1968, nr 8/9, s. 69-70 [wiersz
z notą biograficzną]
Faun. Tł. T. Truszkowska. „Filomata”. – 1974, nr 277, s. 373
Godziny poranne. Jestem pionowa. Księżyc i as. Tł. K. Boczkowski. List
miłosny – tł. D. Gałecka. Ostatnie słowa. Śmierć & CO – tł. E.
Szafowkiewicz. „Nowy Wyraz”. – 1978, nr 4, s. 99-103
Grzyby. „Tygodnik Powszechny”. – 1975, nr 49, s. 4
Guliwer. „Kierunki”. – 1974, nr 28, s. 7
Księżyc i cis. Zwierciadło. Tł. T. Rybowski. „Twórczość”. – 1972, nr 9,
s. 65-66
Lata. Lorelei. „Nurt”. – 1988, nr 1, s. 15
List miłosny. Niepokojące muzy. Operacja plastyczna. Wichrowe wzgórza.
Zaklinacz węży. „Literatura”. – 1983, nr 6, s. 8-9
Maki w październiku. Tł. T. Truszkowska. „Zwierciadło”. – 1976, nr 17,
s. 24
Maligna. „Przekrój”. – 1988, nr 2227, s. 8
Monachijskie manekiny. Pieśń Marii. Śmierć S-ki. Tł. T. Truszkowska.
„Student”. – 1973, nr 12, s. 6-7, 13
Oddział kobiecy nad ranem. Il. M. Korusiewicz. – Katowice : Śląsk,
[b.r.] 59 s. [m.in. Paralityk, Tulipany, Maki w lipcu.
Rec.: Andruszewska L. „Trybuna Robotnicza”. – 1987, nr 302, s. 3;
Kawiński W.: „Tak i Nie” (Śląsk) 1987, nr 8, s. 54; Kurzawa M.: „Nowe
Książki”. – 1987, nr 11/12, s. 144 -145 [z fot.]
Odmieńcy. Wybór, oprac. i red. M. Janion i Z. Majchrowski. – Gdańsk :
Wydaw. Morskie, 1982. – 530 s., portr.
[zawiera materiały – plon konwersatoriów prowadzonych przez M. Janion
oraz wiersze, m.in. Sylwii Plath]
Pan śmierć i spółka. Zwierciadło. Tł. T. Ross. „Kultura” (Warszawa). –
1968, nr 35, s. 9 [wiersze z notą o autorce]
Paralityk. „Magazyn Kulturalny”. – 1974, nr 2, s. 20
Poezje wybrane. Wybrała, przełożyła, wstępem i notą biogr. opatrzyła T.
Truszkowska. – Wwa : LSW, 1988. – 137 s.
Poranna piosenka. Prezent urodzinowy. Tulipany. Tł. M. Korusiewicz. –
„Akcent”. – 1985, nr 213, s. 56-60
Pośród narcyzów. „Kierunki”. – 1974, nr 28, s. 7
Przeprawa przez wodę. „Tygodnik Powszechny”. – 1975, nr 49, s. 4
Rzeźbiarz (dla L. Baskina). „Nurt”. – 1988, nr 1, s. 15
Trzy kobiety [fragm.] Tł. J. Rostworowski. „Radar”. – 1980, nr 3, s. 30
[z notą]
Trzy kobiety (poemat na trzy głosy). Tł. J. Rostworowski. „Dialog”. –
1975, nr 2, s. 94-102 [słuchowisko poetyckie z notą]
Wiąz dla Ruth Fainlight. Tł. E. Fiszer. „Zwierciadło”. – 1974, nr 14, s.
24
Wiersze wybrane [The colossus]. Tł. T. Truszkowska i J. Rostworowski.
Wybór i posłowie T. Truszkowska. – Kraków : Wydaw. Literackie, 1975. –
188 s.
Rec.: Sędek L.: „Powściągliwość i Praca”. – 1986, nr 1, s. III;
Wiśniewska E.: „Więź”. – 1989, nr 2/3, s. 214-215; Kawiński W.: „Magazyn
Kulturalny”. – 1976, nr 1, s. 59-60; Nyczek T.: „Echo Krakowa”. – 1976,
nr 88, s. 4; Umiński Z.: „Kierunki”. – 1976, nr 6, s. 10; Zygma Z.:
„Życie Literackie”. – 1976, nr 2, s. 10
Wisielec. „Magazyn Kulturalny”. – 1974, nr 2, s. 20
Wschód księżyca. „Przekrój”. – 1988, nr 2227, s. 9 [z fotografią]
Wśród amerykańskich poetów. Wybór i przekł. T. Rybowski. – Wrocłąw :
Ossolineum, 1972. – 112 s. [wiersze, m.in. Sylwii Plath]
Rec.: Nyczek T.: „Echo Krakowa”. – 1972, nr 275, s. 3; Orski M.:
„Wiadomości” (Wrocłąw). – 1972, nr 50, s. 14
Wyrój. „Nurt”. – 1988, nr 1, s. 14-15
Zbieranie jeżyn. „Tygodnik Powszechny”. – 1975, nr 49, s. 4
Zimowe drzewa. „Kierunki”. – 1974, nr 28, s. 7 [z notą tłumacza]
Zimowy spacer. ”Pismo Literacko-Artystyczne”. – 1983, nr 9, s. 106
Zlot pszczół. „Odra”. – 1983, nr 3, s. 69-70
Zwierciadło. „Magazyn Kulturalny”. – 1974, nr 2, s. 20
Żona dozorcy zoo. „Fantastyka”. – 1988, nr 12, s. 62 [wiersz z notką]
Proza:
Czarodziejska szkatułka. Tł. T. Truszkowska. „Przegląd”. – 1978, nr
1724, s. 15-16
Człowiek o czerwonej twarzy. „Tygodnik Kulturalny”. – 1987, nr 17, s.
8-9; nr 18, s. 8-9
Drodzy zmarli. Tł. T. Truszkowska. „Przekrój”. – 1985, nr 2087, s. 15-16
Dzień, w którym umarł pan Prescott. Tł. T. Truszkowska. „Przekrój”. –
1985, nr 2071, s. 15-16; toż: „Życie Literackie”. – 1984, nr 44,s . 5
Inwazja śniegu. Tł. T. Truszkowska. „Przekrój”. – 1980, nr 1820, s.
15-16
[z notą o autorce]
Johnny Strach i Biblia Snów. Tł. T. Mirkowicz. „Fikcje i Fakty”.
– 1988, nr 9, s. 42-47
Kamienne języki. Tł. M.J. Sujczyński. „Przekrój”. – 1985, nr 2077, s.
15-17
Ocean 1912 – W. Tł. T. Truszkowska. „Przegląd”. – 1976, nr 1616, s.
15-16
Połom S. „Gazeta Olsztyńska”. – 1975, nr 195, s. 6 [esej]
Szklany kosz. Tł. M. Michałowska. „Literatura na Świecie”. –
1973, nr 12, s. 22-175
Szklany kosz (szkic scenariusza monodramu). Oprac. R. Nakonieczny.
„Ziemia Gdańska”. – 1978, nr 124, s. 42-47
Szklany kosz [The bell jar] [powieść]. Tł. I posł. M.
Michałowska. – Wwa : Czytelnik, 1975. – 379 s.
Rec.: Baranowska M. „Literatura”. – 1975, nr 33, s. 10; Nyczek T. „Echo
Krakowa”. – 1975, nr 152, s. 4; Zarzecki K.: „Nowe Książki”. – 1975, nr
12, s. 32-34
Upiorny Jaś i Biblia snów. Tł. T. Truszkowska. „Życie
Literackie”. – 1978, nr 32, s. 10-11
Korespondencja
Listy do domu [
Letters home. Corespondence 1950-1963]. Tł. E. Krasińska. Przedm. M.
Sprusiński. – Warszawa : Czytelnik, 1983. – 477 s.
Rec.: Lebioda D.T.: „Miesięcznik Literacki”. – 1985, nr 5, s. 131-132;
Bojarska A.: „Nowe Książki”. – 1984, nr 5, s. 103-105
[Listy]. Tł. A. Kominiak-Michalska. „Przekrój”. – 1988, nr 2227, s. 8-9
[Listy do matki z lat 1955-1956 z biogramem Sylwii Plath pióra T.
Truszkowskiego]
Adaptacje
Gdzie jest ojczyzna Bogów. Wg tekstów (...) i Sylwii Plath [Zielona Góra
– Studencki Teatr „Styk” przy WSI – repertuar]
Rec.: Pawlicki H.: „Gazeta Lubuska”. – 1982, nr 249, s. 4
Lady Łazarz czyli opowieść o Sywii Plath”... Oprac. T. Kalińska, E.
Stocka-Kalinowska [Słuchowisko radiowe, program II, 22 IX. 1986, 35
minut]
Mgliste kryształy w gorącym deszczu. Adapt. K. Pysiak. Reż. J. Kierst.
Program II, 3 VII 1977, 30 minut, [Teatr Polskiego Radia]
Sylwia. Wg listów i wierszy Sylwii Plath. Scen. I reż. T.
Radzikowska-Binkowska, J. Binkowski [Łódź – Teatr 77 - repertuar]
Rec. Wesołowska E.: „Odgłosy”. – 1986, nr 12, s. 9
Trzy kobiety. Tł. J. Rostworowski. Wyk. J. Polanowska. Reż. A.H.
Marczewski. Program I, 7 III 1978, 52 minuty, [Teatr Małych Form –
telewizja]
Trzy kobiety. Tł. J. Rostworowski. Reż. H. Kajzar. Program II, 22 III
1973, 30 minut [Teatr Polskiego Radia. Teatr Poezji]
Opracowania:
Ames L.: Sylwia Plath w „Szklanym koszu”. Tł. M. Michałowska.
„Literatura na Świecie”. – 1973, nr 12, s. 10-20 [art. biograficzny]
Aniśkowicz-Świderska M.: The note poems of S. Plath. “Prace Naukowe
Uniw. Śląskiego”. – 1980, nr 351, s. 7-16
[poezja S.P. jako odbicie
tragicznego widzenia świata, ze streszcz. w jęz. polskim]
[Baranowska A.T.] at: Sylwia Plath, Alvares i Ted Hughes.
“Twórczość”. – 1972, nr 9, s. 161-163
[Baranowska] A.T. ta: Powołanie S. Plath. „Twórczość”. – 1971, nr
11, s. 159-161
[artykuł o treści ogólnej, m.in. o autobiograficznej powieści „The Bell
Jar”, wyd. pod pseudonimem Victoria Lucas w 1963 r.]
[Bugajski L.] L.B. „Życie Literackie”. – 1984, nr 18, s. 15
[notatka]
Elektorowicz L.: Motywy zachodnie. – Kraków : Wydaw. Literackie, 1973. –
434 s.
[m.in. Literatura i szczerość. Sztuka „totalitarna” i „ekstremalna”.
Psychiatrzy, samobójcy i poeci (S. Plath)]
[Elektorowicz L.] L.E.: Psychiatrzy, samobójcy, poeci. „Życie
Literackie”. – 1971, nr 51, s. 14
[okoliczności samobójczej śmierci S.P]
Gay Ch.W.: Three contemporary American women writers. “Lubelskie
Materiały Neofilologiczne”. – 1977, t. 4, s. 49-60
[Id.]: O poezji S.P. „Akcent”. – 1985, nr 2/3, s. 52-55
Janka. „Nowa Wieś”. – 1984, nr 21, s. 17
[o Sylwii Plath]
Jentys M.: „Twórczość”. – 1984, nr 5, s. 130-133
[o życiu i twórczości]
Kietlińska G.: The mushrooms univeerse. Some neglected vistas in. S.P.
poetry. “Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu
Gdańskiego. Filologia Angielska”. – 1984, nr 5, s. 96-105
[analiza utworu na tle innych tekstów S. Plath]
Korusiewicz M.: „Akcent”. – 1985, nr 2/3, s. 60-61
[o poezji S.P.]
„Lady Łazarz” (o S.Plath). Oprac. G. Gronczewski. Reż. H. Rozen
[audycja radiowa, program III, 22 IX 1985, 30 minut]
Lady Łazarz [o S. Plath]. Oprac. J. Ziółkowska.
[Telewizja – audycja dokumentalna – audycje o literaturze i pisarzach.
Program I, 1 XI 1988, 32 minuty]
„Lady Łazarz czyli opowieść o Sylwii Plath”. Oprac. T. Kalińska,
E. Stocka-Kalinowska
[audycja radiowa. Program II 22 IX 1986, 35 minut]
Poezja, która pomaga żyć. Oprac. K.K. Pysiak.
[Teatr Polskiego Radia - cykle literackie i teatralne. Program II, 25 V
1976, 30 minut]
Ringel E.: Gdy życie traci sens. Rozważania o samobójstwie. Tł. E.
Kaźmierczak. – Szczecin : Glob, 1987. – 309 s.
[m.in. motyw samobójstwa w utworach S. P.]
SZKLANY KLOSZ -
Telewizyjna opowieść o tragicznej biografii Sylwii Plath ilustrowana
fragmentami
jej wierszy i prozy [41 min, Polska, 1996
Reżyseria: Filip Zylbert
Scenariusz: Barbara Sass-Zdort
Aktorzy: Dorota Segda, Mariusz Bonaszewski, Marta Klubowicz, Zdzisław
Wardejn]*
Sexton A.: Tł. M. Michałowska. „Literatura na Świecie”. – 1973, nr 12,
s. 176-181
[wspomnienia]
Skwara A.: Cień szklanego kosza, czyli kilka uwag o przestrzeni w poezji
S. P. „Poezja”. – 1985, nr 7/8, s. 64-72
Sprusiński M.: Sylwia Plath czyli Lady Łazarz. „Literatura na Świecie”.
– 1982, nr 7, s. 208-224
[w rocznicę śmierci S. P.]
Sprusiński M.: Zwycięzcy i pokonani. Przedm. L. Budrecki. – Wwa :
Czytelnicy, 1984. – 438 s.
[życie i twórczość oraz teksty wierszy pt. „Lady Łazarz”]
Stade G.: Kobieca proza i męskie charaktery. Tł. B. Zadura. „Literatura
na Świecie”. – 1988, nr 4, s. 142-148 [Literatura feministyczna, m.in.
twórczość Sylwii Plath]
Truszkowska T.: „Kierunki”. – 1985, nr 1, s. 12
[obraz Sylwii Plath zawarty w jej listach z lat 1953-1963 i w dzienniku]
[Wypowiedź nt. twórczości]. „Forum”. – 1977, nr 34, s. 19
Orr P. [wywiad]. Oprac. i tł. T. Ross. „Kierunki”. – 1985, nr 1, s. 12
Zakochane w życiu – rodowód kobiecej literatury [S. Plath i in.]. Oprac.
M. Bartosińska i in.
[audycja radiowa – redakcja programów kulturalnych. Program IV, 26 VI
1984, 90 minut]
Żuliński L.: Sztuka wyboru. – Warszawa : KAW, 1979. – 215 s.
[Ofelia z Massachusetts – S. Plath]
Pamięci
Sylwii Plath (utwory poświęcone autorce lub inspirowane jej twórczością)
Jong Erica: Pamięci Sylwii Plath. Tł. M.J. Sujczyńska. „Literatura na
Świecie”. – 1983, nr 5, s. 265-273 [wiersz]
Kamrowski Jerzy Henryk: Droga skrzypcowa. – Warszawa : AViA, 1988. – 62
s.
[wiersze, m.in. „Sylwia Plath a także kobiety”]
Kamrowski Jerzy Henryk: Sylwia Plath. „Dziennik Bałtycki”. – 1980, nr
105, s. 5 [wiersz]
Lowell Robert: Sylwia Plath. Tł. B. Taborski. „Literatura”. – 1984, nr
3, s. 4 [wiersz]
Machnik-Skwara Anita: Sylwii Plath. „Tak i Nie” (Śląsk). – 1986, nr 1,
s. 8 [wiersz z notą]
Maziuk Grażyna: Próby zrozumienia Sylwii Plath. „Okolice”. – 1987, nr 6,
s. 102-103, toż: „Okolice”. – 1988, nr 1, s. 121-122
[wiersz]
Rusin Stefan: Sylwia Plath. „Fakty”. – 1987, nr 7, s. 9 [wiersz]
Smurzńska Teresa: Stan cywilny wolny (Sylwii Plath). „Odra”. – 1987, nr
12, s. 61-62 [wiersz]
Stosuj Bogumiła: W prosektorium Sylwii Plath. „Głos Pomorza”. – 1985, nr
279, s. 9 [wiersz]
Strugała Wojciech Izaak: Bruliony autoportretu (pamięci Sylwii Plath). –
Wrocław : Wydawnictwo Dolnośląskie, 1988. – 61 s. [wiersze]
Strugała Wojciech Izaak: Muszę dopłynąć do Attyki (pamięci Sylwii
Plath). „Morze i Ziemia”. – 1988, nr 12, s. 8-9 [proza]
Strugała Wojciech Izaak: Różo naszych poetek (pamięci Sylwii Plath).
„Radar”. – 1986, nr 40, s. 8 [wiersze]
Truszkowska Teresa: Błysk flesza. – Warszawa : PAX, 1983. – 54s.
[wiersze, m.in. „Do Sylwii Plath”
Truszkowska Teresa: Nostalgia niedzielna : wiersze i aforyzmy. – Kraków
: Wydaw. Literackie, 1979. – 53s. [m.in. wiersz „Świta Sylwii Plath”]
Truszkowska Teresa: Świat Sylwii Plath. „Literatura”. – 1978, nr 26, s.
8
Zasławski Henryk: Kiedy otwiera się w nas szczelina. – Łódź : Wydaw.
Łódzkie, 1988 [wiersze, m.in. „Pamięci Sylwii Plath”]
Rec.: Pustkowski H.: „Odgłosy”. – 1988, nr 40, s. 8
Zasławski Henryk: „Pamięci Sylwii Plath” [ wiersz]. „Odgłosy”. – 1986,
nr 24, s. 8; toż „Tygodnik Pilski”. – 1987, nr 27, s. 7
|